قلمرو رفاه

طلاق؛ امروز و اینجا

مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید زنان امروز بسیار بیشتر از قبل به دنبال گرفتن حق‌شان در طلاق هستند

12 آذر 1404 - 07:33 | جامعه

فاطمه محمدی، مدیر گروه آسیب‌های اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس، درباره «تازه‌ترین یافته‌های این مرکز در حوزه طلاق» گفت آگاهی حقوقی زنان ایران افزایش یافته، از طلاق «قبح‌زدایی» شده و طلاق‌های توافقی رو به افزایش است.

محمدی به خبرگزاری ایلنا گفت: «زنان امروز بسیار بیش‌تر از قبل به دنبال گرفتن حق‌شان هستند. آگاهی زنان از حقوق و قوانین طلاق افزایش یافته است. شبکه‌های اجتماعی هم در این روند مؤثر بوده‌اند. نمونه‌اش بحث اخیر مهریه است که در پنج یا ۱۰ سال گذشته چنین بازتابی نداشت.» او می‌گوید خانواده‌ها حالا « از قوانین موجود آگاه هستند درحالی‌که در گذشته بسیاری از آنها از وکیل و مراودات قضایی مطلع نبودند.»

بنابر گزارش این مقام «طلاق‌های توافقی نیز رو به افزایش است. قبلا یک‌ طرف درخواست می‌داد و طرف مقابل مقاومت می‌کرد اما حالا دوطرف به فهم مشترک می‌رسند و ترجیح می‌دهند بدون تنش مسیر جدایی را طی کنند.»

این مدیر درباره تغییر نگرش خانواده به طلاق گفت: «پذیرش خانواده‌ها به طلاق خیلی بیشتر شده نه در کلان‌شهرها؛ که در بسیاری از شهرستان‌ها. پنج یا ۱۰سال پیش مساله طلاق قبح سنگینی داشت اما حالا نگاه‌ها عوض شده است.»

محمدی گفته سن طلاق هم تغییر کرده است: «طلاق در سنین بالا نیز افزایش یافته؛ پدیده‌ای که پیش از این بسیار حداقلی بود اما امروز حتی زوج‌هایی با سال‌ها زندگی مشترک و داشتن عروس و داماد به طلاق می‌رسند.»

علاوه بر این، به گفته محمدی، مهمترین عوامل اختلاف زوج‌ها در سال‌های اخیر فرق کرده است و «بحران‌های معیشتی مسائل حادی را در خانواده رقم می‌زند» و «این تنش دائمی آنها را به نقطه‌ای می‌رساند که می‌پرسند چرا باید ادامه داد.»

اما «در گذشته، از مهم‌ترین عوامل اختلاف، مداخله خانواده‌ها بود اما امروز دیگر نمی‌توان گفت این عامل نقش اول را دارد. نسبت به ۱۰ یا ۱۵ سال پیش، جایگاهش بسیار تغییر کرده است. اکنون خود زوجین هستند که به بن‌بست می‌رسند.»
خانم محمدی خیانت را از هم دلایل طلاق عنوان کرد: «هنوز مطالعه دقیقی از میزان تأثیر عامل خیانت در طلاق در کشور صورت نگرفته است اما می‌توان گفت خیانت در جامعه ایرانی و خانواده ایرانی ورود پیدا کرده و در سال‌های اخیر از عوامل اثرگذار در طلاق بوده است.»